lørdag den 27. september 2008

DYT - FOR KATTEN!!! - Kattene på rideskolen - og i trafikken...

Som 11-årig begyndte jeg at gå på rideskole. Jeg havde altid ønsket mig en hest - men ville jo nok have godt af at lære lidt praktisk om dem først - samtidig med at mine forældre fik lidt "galgenfrist" til at tænke over, hvordan de dog kunne få mig snakket fra det, hmmm...

Hvor der er heste, er der hø og halm - og som følge heraf også mulighed for mus og rotter. Her havde vores berider allieret sig med et par katte så store og kuglerunde, som jeg aldrig havde set magen til. De hed "Rinso" og "Valo" - og var både enormt effektive og enormt kælne. De adlød berideren som et par velafrettede hunde, når han kaldte "MIS-MIS!!!" - med en stemme så buldrende dyb, at det ville have fået enhver anden end kattene til at få kolde rislinger ned ad ryggen.- Men så snart de hørte ham, kom de løbende, så hurtigt det nu kunne lade sig gøre for den vægt, de slæbte rundt på, mens de svarede: "MJA-A-A-A-U!" - tostemmigt - og i takt med deres gungrende traven gennem staldgangene. Og SÅ blev der kælet - og FODRET!

Ja, katte og rideskoler, det hører uløseligt sammen, fandt jeg ud af. Det er faktisk helt ufatteligt, at så katte i virkeligheden kommer til skade under de store hestehove. Der sker da ulykker ind imellem - men de små vævre dyr er for det allermeste helt usandsynlig hurtige til at opdage, når faren nærmer sig, og søge dækning i tide. - Og en hest træder jo heller ikke på et andet dyr, hvis det på nogen måde kan undgås.

Helt anderledes ser det ud i trafikken - hvor katte desværre alt for tit, på deres færden tværs over landevejene, bliver kørt ihjel af biler, der jo kører vinkelret på kattenes bevægelsesretning, så de ikke har en levende chance for at beregne, hvor de skal søge hen for at være i sikkerhed.

Men jeg har et tip til at undgå i hvert fald en del af katte-ulykkerne:

BRUG HORNET!!!

Jeg har masser af gange erfaret, at en kat, der er på vej ud på kørebanen, stivner og kryber sammen - og bliver siddende i nogle sekunder, hvis man dytter af den - hvad der lige netop kan redde dens liv!
Jeg har enddda opfundet et lille rim - eller måske ligefrem en idé til brug for en kampagne fra Rådet for større Færdselssikkerhed:

"DYT, FOR KATTEN - SÅ BLI*R DEN I RABATTEN!"

Ingen kommentarer: